Konu: Rivayet Tefsirlerindeki Büyük Tehlike Perş. 09 Tem. 2009, 19:21
Rivayet tefsirlerinde kendisinden bolca alıntı yapılan bir kişi olan Mukatil hakkında bulduklarım.
Mukatil b. Süleyman'ın bid'atleri:
Mukatil de, yüce Allah'ın sıfatlarını isbat konusunda oldukça ileri giderek. Bunları cisimlerdirmiştir. Belki de kendisini böyle bir görüşü savunmaya götüren taraf, Cehm b. Safvan'ın tümüyle Allah'ın sıfatlarını inkâr etmesi meselesi olmuştur. Zehebî bu hususta şöyle diyor: "Horasan'da Cehm b. Safvan diye biri ortaya çıktı, yüce Allah'ın sıfatlarını inkâra kalkıştı ve Kur'an'ın mahluk olduğunu savundu. Bu sırada yine Horasan'da aynı zamanda bir tefsir bilgini olan Mukatil b, Süleyman bunun, karşısına dikildi. Fakat oda yüce Allah'ın sıfatlarını isbat noktasında oldukça aşırı giderek. O'nu cisimlendirdi."
İmam Ebu Hanıfe (r.a.)'den gelen rivayete göre demiştirki; "Bize doğudan iki görüş (rey) geldi, her ikisi de iğrenç. Birisi inkarcı Cehm'i görüşü, sıfatları inkâr. Diğeri de müşebbiheci olan Mukatil'in görüşleri."
Zehebî, İbn Hibban'dan naklederek şöyle diyor: "Mukatil, Kur'an ilmine dair bilgiyi Yahudi ve Hıristiyanlardan alırdı. Haliyle bu da bu kesimin kitaplarına uygun görüşler olmaktaydı. Yüce Allah'ı yaratılanlara benzetiyor ve hadisi yalanlıyordu."
En son e-mir tarafından Cuma 29 Ocak 2010, 01:24 tarihinde değiştirildi, toplamda 3 kere değiştirildi
Yaş :
Konu: Geri: Rivayet Tefsirlerindeki Büyük Tehlike Salı 28 Tem. 2009, 13:28
en-Nesai dedi ki: Hadis uydurdukları bilinen yalancılar Medine'de ibni ebi Yahya, Bağdat'ta el-Vakıdi, Horasan'da Mukatil bin Süleyman ve Şam'da Muhammed ibni Said'tir. Talat Koçyiğit, Hadis Tarihi, shf:153
Halife el-Mehdi dedi ki: Mukatil, bana "İstersen Abbas hakkında senin lehinde hadis uydurayım" dedi. Ona benim buna ihtiyacım olmadığını söyledim. Aynı eser, shf:165
Özcan Hıdır'ın İnsan Yayınları'ndan çıkan Yahudi Kültürü ve Hadisler adlı kitabının 613. sayfasında da Mukatil bin Süleyman hakkında şu ifadeler yer almaktadır: Mukatil bin Süleyman asılsız ve Yahudi kültürü kaynaklı görüşlerini kuvvetlendirmek için sahte sened zincirleri kulanırdı. Bu özelliği hadis alimleri tarafından tesbit edilmiş olup neredeyse ittifakla metruk ve yalancı ilan edilmiştir.
En son e-mir tarafından C.tesi 01 Ağus. 2009, 21:10 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
Yaş :
Konu: Geri: Rivayet Tefsirlerindeki Büyük Tehlike Salı 28 Tem. 2009, 13:48
Buraya yazacaklarım da Dr. Muhammed Hüseyin Zehebi'nin Rağbet Yayınları tarafından yayınlanan Tefsir ve Hadiste İsrailiyyat adlı kitabının 124-127. sayfaları arasından alıntıdır.
Veki bin Cerrah dedi ki: Mukatil'in tefsirine bakmayın. "Peki ne yapalım?" diye soran birine de "Toprağa göm" cevabını verdi.
ez-Zehebi el-Busti'den rivayetle dedi ki: Mukatil Yahudi ve Hristiyanlardan kendi kitaplarıyla uyuşan Kur'an ilmini alırdı. Allahı yaratılmışlara benzeten Müşebbihedendi. Hadis rivayetinde de yalancı idi.
Yakub el-Cüzecani dedi ki: Mukatil bin Süleyman pervasız bir deccaldi.
Halid el-Mervezi dedi ki: Zimmet ehli bir Yahudinin kanı helal değildir. Ama Mukatil bin Süleyman'ı bir yakalarsam karnını delik deşik ederim.
Bununla beraber İmam Şafiî onun hakkında "insanlar tefsirde Mukatilin çömezidirler." ifadesini kullanmıştır. Kitabın yazarı Şafiî'nin bu cümlesini şöyle tevil etmektedir: Ehli sünnet alimleri Mukatil'in tefsirindeki az sayıdaki doğruları aldı. Diğer sapık mezhebler de aynı tefsirdeki çok sayıdaki yanlış görüşleri aldı. Böylece hemen herkes Mukatil'den faydalanmış oldu. Bu da bu insanları Mukatil'in çömezi yapmaktadır.
Mukatil bin Hibban'ın Mukatil bin Süleyman hakkında söylediği "O bir deryadır." sözünü de kitabın yazarı şöyle cevaplamaktadır: "Denizler pek çok pislik barındırır."
Ahmeb bin Hanbel ve diğer bazı alimlerin Mukatil bin Süleyman'ı cerh eden diğer sözleri için yukarda verdiğim kitabın ilgili sayfalarını okuyabilirsiniz.
Yaş :
Konu: Geri: Rivayet Tefsirlerindeki Büyük Tehlike Paz 16 Ağus. 2009, 22:25
Aşağıdaki bilgiler de tüm rivayet tefsirlerinde kendisinden bolca alıntı yapılan bir başka kişi olan İkrime hakkındadır. Öncelikle bu İkrime'nin sahabi olan İkrime b. Ebu Cehil (ra) değil, İbn Abbas'ın mevlası yani azadlı kölesi olan ve Hicri 105 tarihinde ölen İkrime olduğunu belirtelim.
Alıntı yaptığım kaynakta İkrime'nin Ehli Sünnet alimlerinin pekçoğu tarafından makbul sayıldığı bununla beraber kendisini cerh eden bazı kişilerin de olduğu, cerh edilme sebebleri arasında Harici görüşü benimsemesi ve aleyhinde söylenenlere güvenilmemesi gerektiğine dair alıntılar* yapıldıktan sonra şu bilgilere yer verilmiş:
İkrime'nin öğrencisi olan Eyyub'e onun cerh edilip edilmediği sorulmuş, o da bir süre tereddüd ettikten sonra, "Ben onu cerh etmiyorum." demiştir. [İfadeden onu cerh edenlerin de olduğu anlaşılmaktadır. e-mir.]
Yahya b. Said el-Ensari onun hakkında kezzab/yalancı iafadesini kullanmıştır.
İbnü'l-Müseyyeb, kölesi Bürd'e "İkrime'nin İbn Abbas hakkında yalan söylediği gibi sen de benim hakkımda yalan söyleme." demiştir. [İlgili dipnotta kizb kelimesinin sadece yalan anlamında değil, hata anlamında da kullanıldığı; ama bu cümlenin yapısından kizb kelimesinin hata değil, yalan anlamında kullanılmış olma ihtimalinin daha yüksek olduğu yazmaktadır. e-mir.]
İbn Ebu Zi'b, İkrime'nin sika olmadığını belirtmiştir.
İbn Sa'd onun hadisinin hüccet olamayacağını söylemiştir.
İbn Abbas'ın oğlu Ali, onun hakkında "Bu habis, babam hakkında yalan söylüyor." demiştir.
Said b. Cübeyr, bir konuda İkrime hakkında "Yalan söyledi." demiş ve kendisinin konuyu İbn Abbas'tan duyduğu şekilde anlatmıştır.
Kendisi hakkında "Sabah bir hadis nakleder, akşam da o hadise muhalefet eder." denilmiştir.
Naklettiği bazı hadislerde tereddüd ettiği de nakledilmiştir.
Müslim b. el-Haccac da şöyle bir olay nakletmektedir: Bir keresinde Abdurrahman, İkrime'den duyduğu "İbn Abbas'tan duydum." dediği bir hadisi yazmak istemiş, İkrime Abdurrahman'ın bunu yazacağını anlayınca "Bu benim görüşümdür." diyerek çark etmiştir.
* [Eğer yanlış hatırlamıyorsam bid'at fırkalar içinde hadis uydurmayan ve hadisi alınan tek fırka Hariciler'dir. Dolayısı ile İkrime'nin Harici olduğu için cerh edildiği şeklindeki iddialar hakkında bir daha düşünmek gerekmektedir. Ayrıca İkrime'yi tadil eden alimlerin de bulunuyor olması onu aklamaya yetmez. Zira bir kişi bir alim tarafından tadil, bir diğeri tarafından da cerh ediliyorsa, cerh edenin cerhi esas alınır. Bu konu ile ilgili olarak da https://rahmet.yetkin-forum.com/hadis-mudafaas-f37/cerh-ve-tadil-hakknda-t521.htm linkindeki Cerh ve Ta’dîl Teâruz Ederse (Çatışırsa): başlığı altındaki açıklamaya bakınız. e-mir.]
Yaş :
Konu: Geri: Rivayet Tefsirlerindeki Büyük Tehlike C.tesi 13 Kas. 2010, 11:55
İbn Abbas'ın mevlası/azadlı kölesi İkrime, harici idi ve onun cenaze namazını kılan olmadı. el-Kamil 5/267 Mahmud b. Mansur, Terk Edilmiş Sünnetler, Polen Yayınları, shf. 236