Konu: Bid'atler Merduddur Ptsi 31 Ocak 2011, 14:33
BEŞİNCİ HADİS
DİNDE BİDATLAR
Müminlerin annesi, ümmü Abdillah Ayşe (r.a)’den dedi ki: Rasulullah (sav) buyurdu ki: Kim bizim bu işimizde dinimizde ondan olmayan birşey ortaya çıkarırsa, o reddolunur Buhari ve Müslim rivayet etti.
Müslimin bir rivayetindede: Kim bizim işimiz (dinimiz) üzere olmayan bir amel yaparsa o reddolur
Bu hadisi şeyhayn sahihaynde tahric etti. Kasım bin Muhammed halası Ayşe (ra)den rivayet etti, Lafızları farklı manaları birbirine yakındır, bazı lafızlarında kim bizim dinimizde ondan olmayanı çıkarırsa o merdudur”
Bu hadis islam temellerinden büyük bir asıldır, amellerin zahirinde ölçüdür. Allah'ın rızası istenmeden yapılan amelin amiline sevab olmadığı gibi Allah ve rasulünün emri üzere olmayan amel de işleyene reddolunur, Allah ve rasulünün izin vermediği hususta dinde kim bir şey ortaya çıkarırsa o dinden değildir.
Kimin ameli şeratın dışındaysa ve şeriatla bağlı değilse o reddolunur. "Bizim emrimiz üzere değilse" sözü şuna işarettir: Amel yapanların amellerin hepsinin şeriata uygun olması gerektir, o amellerin üzerinde şeriat emriyle yasağıyla hükmedicidir.Kimin ameli şeriatın hükümleri altındaysa ve ona uygunsa o makbüldür, kiminki bundan dışarıdaysa o da reddolunur.
Kim Allah ve rasulünün Allaha yaklaşma vesilesi kılmadığı bir amelle Allaha yaklaşmak isterse ameli batıldır, kendisine reddolunur. Bu beytullahtaki namazları ıslık ve el çırpmadan ibaret olanların haline benzer.
İbadette yakınlaşma olmayan başkasından mutlaka yakınlaşma olmaz, peygamber (sav) güneş altında ayakta duran bir adam gördü, onu sordu, ve denildiki: O adam oruç tutmaya ayakta durup oturmamaya ve gölgelenmeye adak yaptı, Peygamber (sav) ona oturmasını,gölgelenmesini ve orucunuda tamamlanmasını emretti. Onun ayakta güneş altında duruşunu Allaha yakınlaşma olarak saymadı. Bunun cuma günü peygamber (sav)’in hutbesini dinlerken olduğu rivayet edilir. Adam peygamber (sav) hutbeye devam ettiği müddetçe, peygamber (sav)’in hutbesine saygı için ayakta durup oturmamayı, gölgelenmeyi adamıştı, peygamber (sav) bunu ifa edilmesi gereken Allaha yaklaşma vesilesi saymadı, bununla beraber başka yerlerde ayakta durmak ibadettir, namaz, ezan ve arafatta dua için olduğu gibi. İhramlı içinde güneşte durmak yakınlaşma vesilesidir, bunlar bazı yerlerdeki hareketler yakınlaşma vesilesiyle her yerde de yakınlaşma vesilesi olmadığına işarettir. Bu hususta şeriata yerleri varid olan şeylere uymak gerekir. Aynı şekilde hususan nehyedilmiş ibadeti yapmakta yaklaşma vesilesi olmaz, bayram günü oruç tutmak veya nehyedilen vakitte namaz kılmak gibi.
İbni Receb el-Hanbeli, Hadislerle İlim ve Hikmet
Yaş :
Konu: Geri: Bid'atler Merduddur Ptsi 31 Ocak 2011, 14:41