Konu: Kur'an'ı Nasıl Okuyalım? Perş. 05 Şub. 2009, 17:42
Yüce Allah: "Kur'ân'ı da tane tane, anlaşılır bir sûrette oku." (el-Müzzemmil, 73/4) diye buyurmaktadır. Onu ağır ağır, acele etmeden oku! Böylesi Kur’ân'ı anlamana ve onun üzerinde iyice düşünmene yardımcı olacaktır.
Um Seleme'ye, Rasûlullah Salallahu aleyhi vesellem'in Kur'ân okuyuşu hakkında soru soruldu da o, şöyle dedi: "Peygamber Salallahu aleyhi vesellem Kur'ân okumasını âyet âyet bölerdi. (Şöyle): "Rahman ve Rahim Allah'ın adı ile. (der ve dururdu) Hamd alemlerin Rabbi Allah'ındır. (der ve dururdu) Rahman, rahim(dir). (der ve dururdu) Din gününün maliki(dir.)..." (1)
Kur'an'ın tertil ile (ağır ağır ve tane tane) okunması, sesin güzelleştirilmesi ve okurken acele etmemek müstehabtır.
Nebi Salallahu aleyhi vesellem buyurdu ki: "Kur'an'ı seslerinizle güzelleştiriniz. Çünkü güzel ses Kur'ân'ın güzelliğini arttırır." (2)
İbn Mesud dedi ki: "Kur'an'ı kum tanelerini saçar gibi saçmayınız. Şiir okur gibi alelacele okumayınız. Hayret verici buyrukları üzerinde durunuz, onunla kalbleri harekete getiriniz. Sizden herhangi bir kimsenin bütün gayesi sûreyi bitirmek olmasın." (3)
Kur'an okumanın bitirilmesinden sonra "sadakallahulazîm" demek yerine Rasûlullah Salallahu aleyhi vesellem'in şu buyruğunda sözünü ettiği gibi dua etmelidir:"Kur'an okuyan kimse onunla Allah'tan dilekte bulunsun." (4)O halde Kur'ân okuyan bir kimse kıraatinden sonra dilediği şekilde dua etsin ve okuduğu ile Allah'a tevessül etsin. Çünkü o duanın kabulüne sebep teşkil eden salih ameller arasındadır. Şu duayı okumak da münasiptir: "Allah'ım, ben senin kulunum, senin kölenin ve cariyenin oğluyum. Alnım senin elindedir. Hükmün bende geçerlidir. Hakkımdaki hükmün de adalettir. Kendi zatına isim olarak verdiğin yahut kitabında indirdiğin yahut kullarından birisine öğrettiğin yahut gayb ilminde nezdinde kendine sakladığın herbir isim ile senden istiyorum: Kur'ân-ı Kerim'i kalbimin baharı, gözümün nuru, kederimi yok eden, üzüntümü, gamımı gideren kıl!" (5)
(1) Sahih bir hadis olup Tirmizî rivayet etmiştir. (2) Sahih bir hadis olup Ebû Dâvûd ve başkaları rivayet etmiştir. (3) Buhârî. (4) Hasen bir hadis olup, Tirmizî rivayet etmiştir. (5) Hadis sahih olup Ahmed rivayet etmiştir.