Akidede delil olmaz ama bilgi için buraya ekliyorum
Beklenen değer teorisiyle olayı incelediğimizde, ancak değer bedelden yüksekse o zaman risk göze alınmaladır. Pascal beklenen değer teorisini kullanarak hayıtını dine adaması gerektiğini kanıtladı. Her matematikçi gibi o da, bu soruyu formüle indirgedi..
Hangisi daha büyüktür ?
a) Beklenen değer (hedonizm- yani yaşamdan zevk alma) Ya da B- Beklenen değer ( dini hayat )
Varsayım...
a) Olasılık ( ölümden sonra hayat yok) * (hedonizmden alınacak zevk) + Olasılık ( ölümden sonra hayat var) * (sonsuza kadar azap) ve
b- Olasılık ( ölümden sonra hayat yok) * (dinden alınacak zevk) + Olasılık ( ölümden sonra hayat var) * (sonsuz mutluluk)
Pascal'ın mantığı çok basitti : Eğer (a), b'den büyükse o zaman hedonizme devam edecekti, ama eğer (a),b'den küçükse o zaman dindar olmalıydı.
Ama değişkenlerin değerini bilmeden bu denklemi nasıl çözdü ?
Birkaç varsayımda bulundu, örneğin, sonsuz mutluluğun değeri pozitif sonsuzdu ve sonsuza kadar azabın değeride negatif sonsuzdu.
Eğer denklemde sonsuzu kullanırsanız bu diğer her şeyi etkiler, çünkü çok büyük bir sayıdır, böylece (a) hedonomizmin beklenen değeri negatif sonsuz ve b dini hayatın beklenen değeri pozitif sonsuz.
(a)hedonizm = - ∞ sonsuz ve b din = + ∞ sonsuz
o zaman (a) < b ve böylece ; beklenen değer(hedonizm) < beklenen değer (dini hayat)
Anladınız mı ? Ölümden sonra insanın ruhunun yaşamasının veya her hangi bir şekilde bir hayat olmasının olasılığı ne kadar az olursa olsun, Pascal'ın dine bağlı bir hayat yaşamasından beklediği getiri, yine de dünyevi zevklerle hedonistik bir yaşam sürüp de sonsuza dek lanetlenmeyi göze alacağı bir durumun getirisinden daha büyüktür..
Pascal bunu anladığı anda da hayatının geri kalanını dine adaması gerektiği açıktı.