Konu: Allah, Resulüne İtaati Bile Kayda Bağlamıştır Çarş. 20 Ekim 2010, 21:46
60 Mümtehine 12- Ey Peygamber! İnanmış kadınlar, Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmamak, hırsızlık yapmamak, zina etmemek, çocuklarını öldürmemek, elleriyle ayakları arasında bir iftira uydurup getirmemek, iyi işi işlemekte sana karşı gelmemek hususunda sana biat etmeye geldikleri zaman, biatlarını kabul et ve onlar için Allah'tan mağfiret dile Şüphesiz Allah, çok bağışlayandır, çok esirgeyendir
Gördünüz mü Resule itaat bile iyi işi işlemekle kayıt altına alınmış gerçi Resuller kötülük emretmez ama Allah gene de bunu zikretmiş ki Kendisinden başka kimseye kayıtsız şartsız itaat etmemek gerktiğini bilelim
Abdurrahman bin Zeyd bin Eslem, "Allah Teâlâ, bu ayette, "Sana itaatsizlik yapmamak üzere" değil, "Sana maruf işlerde itaatsizlik yapmamak üzere" buyurmuştur Yani Allah Peygamberine itaati bile şarta bağlı kılmışken, başka birinin insanlardan kendisine marufun dışında itaat beklemeye nasıl hakkı olabilir?" demiştir (İbn Cerir)
İmam Ebu Bekir El-Cassas şöyle yazmaktadır: "Allah, Peygamberleri'nin maruftan başka bir emir vermeyeceğini biliyordu Buna rağmen, Nebi'sine itaat hususunda dahi marufu şart koşmuştur Böylelikle hiç kimseye, Allah'ın emirlerine karşı olmasına rağmen sultanların emirlerine itaat etme imkanı bırakmamıştır Ayrıca Peygamber (sa) "Halık'a isyan edip, mahluka itaat eden bir kimseye, Allah itaat ettiği mahluku musallat eder" buyurmuştur (Ahkamu'l-Kur'an)
Allame Alusi; bu emrin, cahillerin, "Ulu'l-emre mutlak itaat gerekir" şeklindeki düşüncelerini reddettiğini söylemektedir Allah, Peygamberi'ne itaat edilirken bile, bunun maruf üzere olmasını şart koşmuştur Oysa Rasul (sa) maruftan başkasını emretmez Bunun amacı, mahluka masiyet üzere itaatin caiz olmadığını vurgulamaktır Yani Allah'a isyan olan yerde, kula itaat yoktur (Ruhu'l-Meanî)