Allah'ın Selamı, Rahmeti ve Bereketi Hidayete Tabi Olan Kullarının Üzerine Olsun...
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Allah'ın Selamı, Rahmeti ve Bereketi Hidayete Tabi Olan Kullarının Üzerine Olsun...

İSLAMİ BİLGİ PAYLAŞIM SİTESİ
 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap
Rahmet Forum Son Konular
Konu Yazan GöndermeTarihi
star
starPaz 28 Ekim 2012, 12:04
star
starÇarş. 14 Eyl. 2011, 21:58
star
starSalı 13 Eyl. 2011, 18:41
star
starSalı 06 Eyl. 2011, 19:48
star
starSalı 06 Eyl. 2011, 19:15
star
starSalı 06 Eyl. 2011, 19:02
star
starPtsi 05 Eyl. 2011, 22:51
star
starPaz 04 Eyl. 2011, 13:51
star
starCuma 02 Eyl. 2011, 16:06
star
starCuma 02 Eyl. 2011, 15:45
Similar topics
  • » Ömer (r.a)’ın 10 Tavsiyesi
  • » Ömer (ra)'ın Bir Hatırası

  • Ömer (Ra) Ebu Hureyre'ye Hadis Rivayetini Yasakladı Mı?

    Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek
    Yazar Mesaj
    e-mir
    Admin
    Admin
    e-mir
    Yaş :
    Kayıt tarihi : 02/02/09
    Mesaj Sayısı : 1596
    Nerden :
    Ömer (Ra) Ebu Hureyre'ye Hadis Rivayetini Yasakladı Mı? Vide
    http://www.rahmet.yetkin-forum.com
    MesajKonu: Ömer (Ra) Ebu Hureyre'ye Hadis Rivayetini Yasakladı Mı? Ömer (Ra) Ebu Hureyre'ye Hadis Rivayetini Yasakladı Mı? Icon_minitimeCuma 04 Eyl. 2009, 22:05

    el- Celâli’nin konuyla ilgili iddiası şöyledir: Ömer özellikle hadis rivayetinde ileri gelen bazı sahâbîlerin hadis rivayet etmelerini yasakladı

    Yazarın iddiasına göre Ömer’in hadis rivayet etmesini yasakladıgı sahabilerden birisi Ebû Hureyre’dir. İleri sürüldügüne göre Ömer, Ebû Hureyre’ye: “Ya Allah Resulü’nden hadis rivayet etmeyi terk edersin ya seni et-Tafîh’a(memleketine) sürerim” demis.
    Ebû Hüreyre’yi göndermekle tehdid ettigi yerin adı ile ilgili farklı lafızlar kullanılmaktadır: Bazı rivayetlerde “devs” bazılarında “ devs dagları” bazılarında ise “maymunlar diyarı” ifadeleri yer almaktadır.
    Bu rivayetlerin zahirine göre Ömer’in Ebû Hüreyre’den hadis rivayetini terk etmesini, aksi takdirde kendisini memleketi olan devs’e gönderecegi tehdidinde bulundugu anlasılmaktadır.

    Haberin Kaynagı ve Sıhhati:
    Bu haberin kaynagını arastırdıgımızda muteber hadis mecmualarının hiç birisinde bulamıyoruz. Bu haberin ilk yer aldıgı kaynak ibn Şebbe’nin (262/775) Tarihu’l-Medineti’l- Münevvere adlı tarih kitabıdır. İsin daha garip tarafı haberin senedi yoktur.1 Senedli olarak yer aldıgı ilk kaynak ise 6. asırda yazılan ibn Asakir’in ( 571/1175) Tarîhu Dımask’ı ve 8. asırda yazılan ibn Kesîr’in (774/1372) el-
    Bidaye ve’n-Nihâyesi gibi, yine tarih kitaplarıdır.2


    el- A’zamî’nin kaydettigine göre bu haberin Ömer’e aidiyyeti sabit degildir. el-Muallimî, bu haberin senedinde Muhammed b. Zür’a isimli meçhul bir ravî bulundugunu, meçhul ravinin rivayetiyle huccet getirilemeyecegini söylemistir. Ayrıca senedde baska problemler de vardır.3 Ayrıca Medine’de senedi olmayan böyle bir haberin Sam’da senedli olarak ortaya çıkması da bu haberin sahih olmadıgının bir isareti sayılabilir.

    İbn Ömer [Ömer b. Hattab'ın oğlu] ve daha pek çok sahabenin bu habere hiç itibar etmeden Ebû
    Hureyre’den pek çok hadis rivayet etmeleri de haberin sahihligine gölge düsürmektedir. Daha da enteresanı Ömer’in ömrünün sonuna dogru, namaz kıldırmak ve kadılık yapmak üzere Ebû Hureyre’yi Bahreyn’e tayin ediyor olmasıdır.
    Tabiatıyla Ebû Hureyre de Bahreyn’de bu görevleri ifa ediyor, halkı egitiyor, fetva veriyor hadis rivayet ediyordu.4 Bütün bunlar bu haberin sahih olmadıgını göstermektedir. Senedi olmayan böyle bir habere dayanarak Ömer’in Ebû Hüreyre’ye böyle bir söz söyledigi kesin olarak söylenemez.

    Diger taraftan yazarın ileri sürdügü delillerden birisi çok hadis rivayet ettigi gerekçesiyle Ömer’in, Ebû Hüreyre’yi dövdügü söylenen haberdir. Bu haberin sahih olmadıgı rahatlıkla söylenebilir. Çünkü erken dönem muteber hadis kaynaklarının hiç birinde yer almamaktadır. Zaten, el-Celalî de buna referans olarak ibnu Ebi’l-Hadîd’in Nehcu’l-Belâga adlı eserin serhini göstermistir.5 A’zamî bu haberin de uydurma oldugunu söylemistir.6 Daha da önemlisi Ömer’in Ebû Hüreyre’nin rivayetlerine deger verdigini gösteren pek çok delil mevcuttur.7

    1 Bkz. ibn Sebbe Ebû Zeyd, Tarihul-Medineti’l-Münevvere, tahk.Fehim Muhammed Seltut, Beyrut,
    1410/1990, 3/800.
    2 Bkz. ibn Asâkir, Tarihu Dımask, XXXXX, 172; ibn Kesir, el-Bidaye ve’n-Nihaye, 8/106. el-Celâlî,
    dipnotta söz kounusu haberin el- Muhaddisu’l-Fasıl’da bulundugunu kaydetmistir.( Bkz. el-Celâlî,
    Tedvînu’s-Sünneti’s-Serife, http://www.14masom.com/hdeath_sh/19/2molhagh1.htm, 19 nr. dipnot)
    Fakat baktıgımızda referans verilen kaynakta yukardaki habere kısmen benzeyen ve Osman’a
    nisbet edilen bir sözun bulundugunu gördük. Ancak Ömer’e ait böyle bir sözü o kaynakta
    bulamadık.(Krs.er-Ramehürmüzî, a.g.e., s.554.)
    3 el-Azamî, Dirasat, s. I, 134.
    4 el-Azamî, a.g.e. , a.y.
    5 el-Celâlî, a.g.e., a.y. Aynı haberi, yine bir sîi müellelif olan Fazl b. Sazân (260/873)’ın eserinde de
    görümekteyiz. ( Bkz. el-îzâh, Beyrut -1402/1982, s. 29).
    6 el-Azamî, a.g.e., a.y.
    7 Bkz. Osman Güner, Ebû Hüreyre’ye Yönelik Elestiriler, İnsan Yay. İst.2001,s. 80-81.

    Yrd. Doç. Dr. Tevhit Bakan, ÇAĞDAS Şİİ BİLGİNLERE GÖRE HADİSLERİN YAZILMASI, ****** Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 26, Erzurum, 2006
    Sayfa başına dön Aşağa gitmek

    Ömer (Ra) Ebu Hureyre'ye Hadis Rivayetini Yasakladı Mı?

    Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön
    1 sayfadaki 1 sayfası

    Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
    Allah'ın Selamı, Rahmeti ve Bereketi Hidayete Tabi Olan Kullarının Üzerine Olsun... :: DİNİ KONULAR :: Hadis :: Hadis Müdafaası -