Bir Âlimin Bir Meselede İki Farklı Görüşü Olduğunda Ne Yapılır?
Yazar
Mesaj
Yaş :
Konu: Bir Âlimin Bir Meselede İki Farklı Görüşü Olduğunda Ne Yapılır? Cuma 05 Ağus. 2011, 23:46
Bir Âlimin Bir Meselede İki Farklı Görüşü Olduğunda Ne Yapılır?
07 Temmuz 2011
Allâme Şeyh Sâlih b. Fevzân el-Fevzân'a soruldu:
Soru: Bir âlimin bir mes'ele hakkında iki ayrı görüşü bulunuyorsa ve biz de daha sonra bu görüşlerin ikincisinin onun son görüşü olduğunu öğrenmiş isek; özellikle bu iki görüşün birbirine aykırı olduğu bir durumda bizim birinci görüşü alıp ikinci görüşü terk etmemiz uygun olur mu? Lütfen açıklar mısınız?
Cevap: Kardeşim! Biz âlimlerin görüşleri ile ibâdet ediyor değiliz! Biz, Rasûl sallallahu aleyhi ve sellem'den vârid olan delîl ile amel ediyoruz. Âlimin veya âlimlerin görüşleri içinden hangisi Kitâb ve Sünnet'ten delîle muvâfık ise onu alırız, hangisi delîle muhâlif ise onu terk ederiz.
Ben e-mir derim ki: Böylesi durumlarda hep alimin bir delile dayanarak ilk görüşünü terk ettiğini dolayısı ile esas olanın son görüş olduğunu zannederdim ama bu fetvayı okuyunca bir anda aklıma hadis alimlerinin bir kaidesi geldi o da şu ki: onlar sık sık bir kişi hakkında "felanın şu zamana kadarki hadisleri alınır. şu zamandan sonra ona şu eksiklik arız olduğundan o tarihten sonraki hadisleri alınmaz." derler doğru ya ya alimin son görüşü ona arız olan unutkanlık da dahil bir arızadan kaynaklanan yanlış bir görüşse?
yine aynı şekilde bir alimin ilk veya son görüşü hatta her ikisi birden dahil olduğu bir bidat fırkasının etkisi ile varılmış görüşler olabilir
böylesi bir durumda bizim ne yapacağımız açık yukardaki fetvada belirtildiği gibi alimin ilk görüşü ile son görüşünün delillerine bakacağız ve delile muvafık olan görüşü tercih edeceğiz
peki delile tabi olma nedir bilmeyen mukallitler böylesi bir durumda ne yapacaklar? alimin hangi görüşünü neye dayanarak tercih edecekler?
Yaş :
Konu: Geri: Bir Âlimin Bir Meselede İki Farklı Görüşü Olduğunda Ne Yapılır? Ptsi 08 Ağus. 2011, 00:23
şimdi aklıma geldi de mukallid olmayı reddeden bizlere mukallidler genelde şu itirazı yapar "sen konu hakkındaki tüm ayet ve hadisleri biliyor musun? hangisi nasih hangisi mensuh biliyor musun?" halbuki bu mukallidler acaba taklid ettikleri alimin alıp da kabul ettikleri görüşünün o alimin kaçıncı görüşü olduğunu acaba biliyorlar mı? muhtemelen hayır, bilmiyorlar hatta onlar bir alimin bir konu hakkında birbirine zıt iki fetvası olabileceğini dahi bilmiyorlardır.
Temîmu'd-Dâri r bir sohbetinde "Âlimin (ayağının) kaymasından sakınınız!" dedi O sırada orda bulunan Ömer ve İbn Abbas r daha sonra kendisine "Alimin ayağının kayması nedir?" diye sordular O da şöyle dedi: "Âlim, insanlarla birlikte kayar (hata eder) ancak insanlar ona tutunurlar Âlimin, hatasından dönüp tevbe etmesi mümkündür Ancak insanlar o yanlışa tutunmaya devam ederler" Abdullah b Mübarek,Kitabu'z-Zühd,1447
Bir Âlimin Bir Meselede İki Farklı Görüşü Olduğunda Ne Yapılır?